سلامت متابولیک و مدیریت وزن کلید به حداقل رساندن خطر ابتلای زنان یائسه به دیابت هستند

26فوریه 2020- دانشمندان مدتهای زیادی است که از نقش افزایش توزیع چربی در دوران یائسگی بر مقاومت به انسولین و افزایش خطر دیابت آگاه هستند. یک مطالعه ی جدید بر اساس داده های مطالعه ی اقداماتی برای بهداشت زنان (WHI) نشان می دهد که عدم سلامت متابولیک، خطر ابتلا به دیابت را حتی در زنانی با وزن طبیعی افزایش می دهد. نتایج این مطالعه امروز درMenopause ، مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) به صورت آنلاین منتشر شد.

با افزایش سن و ورود به دوره ی یائسگی، شیوع دیابت در زنان افزایش می یابد. به طور خاص، زنان یائسه ای که چربی شکمی بیشتری دارند به دلیل ایجاد مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که حتی زنانی با وزن طبیعی، اگر از نظر متابولیکی ناسالم باشند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار می گیرند. سلامت متابولیک بر اساس ترکیبی از معیارهای: قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و همچنین فشار خون و اندازه ی دور کمر تعیین می شود.

در این مطالعه ی جدید، محققان به دنبال تعیین رابطه ی بین طبقه بندی های مختلف وزن متابولیکی و خطر ابتلا به دیابت در زنان یائسه ای بودند که در مطالعه ی WHI شرکت داشتند. آنها نتیجه گیری کردند که احتمال ابتلا به دیابت برای زنانی با وزن طبیعی که از نظر متابولیکی ناسالم هستند، و همچنین برای زنانی که از نظر متابولیکی سالم هستند اما دارای اضافه وزن می باشند، دو برابر بیشتر است. این تأیید می کند که حتی زنانی با وزن طبیعی بسته به سلامت متابولیک خود، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در مقایسه، زنانی که از نظر متابولیکی ناسالم و همچنین دارای اضافه وزن هستند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

دکتر استفانی فابیون مدیر پزشکی NAMS می گوید: این مطالعه شواهدی از ارتباط وزن طبیعی و در عین حال سلامت متابولیک با خطر ابتلا به دیابت را ارائه داد. آموزش زنان در مورد اهمیت حفظ وزن سالم و كنترل عوامل خطر قلبی متابولیکی برای دیابت و بیماری های قلبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-metabolic-health-weight-key-minimizing.html